Miten saan IT-nörtit pysymään yhtenäisenä porukkana, joka ymmärtää yrityksen edun? Miten saan devaajan tuntemaan henkilökohtaisen työn merkityksellisyyden yhä uudestaan ja uudestaan?

Pula hyvistä ebusiness- ja ohjelmistoasiantuntijoista on riivannut IT-alaa jo pitkään, eikä loppua tilanteelle näy. Parhaista osaajista kilpaillaan välillä verissäpäin yritysten kesken. Parhaimmat osaajat pystyvät halutessaan helposti siirtymään kilpailijayrityksen leipiin. Alan yrityksissä on todella jouduttu paneutumaan niihin asioihin, mitkä takaisivat pysyvyyden oman talon parhaille tekijöille.

Yritysten näkökulmasta keskeinen kysymys on, miten yhdistän ihmiset ja yrityksen liiketoimintatarpeet. Markkinassa on myös vaatimuksia halpatyöhön, mitä osittain tulee ylläpitämään halpakooditarjonta kaukomailta. Miten siis parhaiten pelata tämä puzzle työntekijöiden pysyvyyden, liiketoimintatarpeiden ja markkinan kesken?

Osaavan asiantuntijan pitäminen talossa vippaskonstein on vaikeaa. Useimmilla asiantuntijatyötä tekevillä on iso tarve autonomiaan työssään ja nimenomaan niihin asioihin, mitkä koskevat omaa työtä ja siinä tehtäviä päivittäisiä ratkaisuja. Monet ohjelmistoyritykset ovat perustamisestaan lähtien omaksuneet matalan ja ei-hierarkkisen organisaation rakenteen. Se luo hyvät puitteet, että asiantuntijat voivat toistuvasti kokea työn merkityksellisyyden.

Tässä kirjoituksessa nostan keskusteluun 7 näkökulmaa, joilla parannat IT-asiantuntijan työn merkityksellisyyttä ja pidät hyvät tekijät talossa.

Isompi tarina ja tavoitteen hallinta

1) Huolehdi, että asiantuntija ei uppoudu liian pitkiksi ajoiksi vain omiin detaljitekemisiin. Yrityksen johdon tai muu sparrarin tulisi kertoa hänelle usein tarinaa, mikä on juuri hänen projektiensa isompi kuva ja tavoite. Jos mahdollista niin mihin hyvää tuottavaan isompaan valtavirtaan ne liittyvät. Näin jokainen asiantuntija altistuu oman työn yksityiskohtien lisäksi isommalle työn tavoitteelle ja hyvää laajemmin tuottavalle merkitykselle.

2) Tunne työntekijäsi tavoitteen hallintakyky. Asiantuntijoiden suhtautuminen tavoitteisiin vaihtelee yksilöittäin. Selvitä kysymällä, millainen ote asiantuntijalla on hänen tämän hetken tavoitteista. Osa henkilöistä pystyy helposti priorisoimaan omat tekemiset, kun taas toiset hukkuvat yksityiskohtien paljouteen.

IT-yrityksissä työ tehdään suurelta osin asiakasprojekteissa, joista yksittäisen koodarin tavoitteetkin määrittyvät. Mistä tavoitteet tulevat niinä väliaikoina, kun hän ei ole mukana yhdessäkään projektissa? Näitä aikoja syntyy, vaikka ne yritetään minimoida. 

Asiantuntijat motivoituvat eri jutuista

3) Tunne työntekijäsi ja mistä he motivoituvat. Ihmiset ovat erilaisia ja kokevat tyytyväisyyttä erilaisista asioista. Selvitä kysymällä, millaisista asioista juuri sinun asiantuntijasi motivoituvat. Joku motivoituu yksityiskohtaisesta, loogista- ja sovelluskykyä edellyttävästä ongelmanratkaisusta. Ja siinä missä toinen kokee tärkeäksi olla osa jotakin isompaa, ehkä yhteiskunnalle hyvää tuovaa, merkitystä

4) Osalle asiantuntijoista työllä on myös suurempi merkitys elämässä kuin pelkästään (ansio)työ. Tällöin pitää työpaikan ulkoiset puitteet olla kunnossa. On oltava mahdollista viettää lauantaipäivä työpaikalla viihtyen samalla kun enemmän perhekeskeiset ovat läheistensä kanssa kotona.

Konfliktien käsittelykyky, luottamus ja asiantuntijan omat henkilökohtaiset kehityspolut

5) Organisaation ja yhteisön kasvaessa myös ristiriitoja alkaa esiintyä enemmän. Tämä on normaalia ja väistämätöntä. Puutu nopeasti ja jämäkästi, kun havaitsen ihmisten tai kuppikuntien välillä eripuraa ja kun fokus siirtyy työn kannalta epäoleellisiin asioihin. Puutu ja nosta ristiriidat esiin ennen kuin ne eskaloituvat.

Tunteet sinänsä kuuluvat työpaikalle, koska olemme ihmisiä. Jos voimakkaita tunnekokemuksia ei tehdä yhteisössä näkyväksi eikä niitä käsitellä, ne alkavat nakertaa luottamusta. Luottamuksen menetys johdon ja asiantuntijoiden välillä on sama kuin että pitkässä juoksussa päätettäisiin laittaa yrityksessä lappu luukulle. Heikentynyt luottamus vaikuttaa asiakaskokemukseen erittäin haitallisesti.

6) Mahdollista asiantuntijoille niin suuri oman työn autonomia ja kehityspolut kuin mahdollista. Huolehdi, että vähintään 3 kertaa vuodessa käydään läpi työn iso kuva, asiakaspalaute ja tärkeimpänä miten ja missä asioissa haluan ja aion kehittyä seuraavan vuoden aikana. On tärkeää, että kehittyminen asiantuntijatyössä mahdollistetaan ja noteerataan, koska matalissa organisaatioissa ei ole perinteisiä urakehitysaskelmia ylös- tai sivullepäin.

Me olemme me

7) Viesti koko ajan yrityksen ja porukan tarkoitusta ja vaali yhtenäisyyttä. Tee se me-muodossa: meidän yrityksemme olemassaolon tarkoitus on…, Meille on tärkeää…jne. Pidä mielessä, että teot puhuvat puolestaan ja kertovat enemmän kuin pelkät puheet.